Supermarkten beantwoorden dialoog met een pak rammel

Door Henk Vlaming Supermarkten zijn gewend aan harde concurrentie. De laatste tijd worden echter ook maatschappelijke organisaties afgedroogd. Of het nu om actiegroepen, overheden, journalisten of goede doelen gaat, het CBL slaat van zich af. Het CBL is het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de belangenorganisatie van de supermarkten.  De laatste die werd aangepakt door het CBL […]

Hoe ING innovatie van de bancaire sector verprutste

Door Henk Vlaming Hans Hagenaars is in 2006 uitgeroepen tot marketeer van het jaar. Waarschijnlijk gaat de prijs dit jaar aan zijn neus voorbij, ook al haalde zijn nieuwste product alle media. Hagenaars is directeur Particulier van ING. Eergisteren kondigde hij aan dat de bank klantgegevens wil inzetten voor bedrijven, die hiermee advertenties op maat […]

Heineken zwijgt bij Russische beer

Het had een haar gescheeld, of onze sporters in Sotsji hadden het zonder Holland Heineken House moeten stellen. In maart vorig jaar dreigde de bierbrouwer de olympische feesttent van Oranje weg te houden van de Spelen. Dat zou dan voor het eerst zijn sinds 1992, toen het Holland Heineken House debuteerde op een Olympisch hoofdtoernooi. Een […]

Consument is dialoogmoe

Bedrijven en merken willen interactie met hun doelgroepen, maar zit hun (potentiële) klant daar wel op te wachten? Veel organisaties schieten door in hun drang om een dialoog te voeren met klanten over producten of de dienstverlening. Daardoor haakt de consument af en keert in het ergste geval de organisatie de rug toe. Hoe voorkom […]

De waarde van stakeholdermanagement

Veel ondernemingen zien wel de voordelen in van goede public relations. Maar wie wil dat goede relaties met stakeholders ook financieel rendement opleveren, moet meer doen dan glimmende brochures uitgeven, zo blijkt uit recent onderzoek. “Vanuit marketingoogpunt een maatschappelijk sausje over je organisatie gieten is pure geldverspilling”. Lees het volledige artikel van Berlinda Harkink en […]

Investeren in stakeholders loont

Veel organisaties onderschatten het belang van een goede relatie met hun omgeving voor hun financiële positie. Het gaat daarbij niet alleen om de relatie met directe en indirecte stakeholders, zoals klanten, medewerkers, politiek en belangenorganisaties, maar ook om de (maatschappelijke) relevantie voor de samenleving als geheel. Organisaties die structureel investeren in hun omgeving, behalen op […]

Goed nieuws is slecht nieuws!

Terug van vakantie, na een paar weken zonder het dagelijkse infuus van social media en nieuwsmedia, viel ik weer midden in berichten over crisissituaties bij organisaties: asbest, boekhoudfraude, potentieel brandgevaar en verzwegen informatie. En dan heb ik het nog niet over de minicrises, die niet aan het oppervlak zijn gekomen. Nóg niet. Maar liefst 70 […]

Het melkgeheim

Toveren met melk kan, echt waar. Kijk maar eens naar FrieslandCampina, Nederlands boerenmultinational. Magistraal is de wijze waarop die saaie, witte melk ontdoet van plattelandse stoffigheid. Neem bijvoorbeeld de positionering van Chocomel. Een lavend, verantwoord en voedzaam elixer dat ons vervult met een gevoel van zingeving en thuiskomst. Hier is meer aan de hand dan […]

Bruto Nationaal Geluk

Door Marcel Aalders In november 2011 bezocht ik Bhutan en sprak ik met de inwoners van het bijzondere koninkrijk, dat in de Himalaya ingeklemd ligt tussen India en China. Wat kunnen wij veel leren van de Gross National Happiness-filosofie van Bhutan. Een land ongeveer zo groot als Nederland met slechts 700.000 inwoners, dat zijn authenticiteit […]

Aandeelhouderschap = Rentmeesterschap?

In de afgelopen decennia heeft er een verschuiving plaatsgevonden van ‘stemmen met de voeten’  naar ‘shareholder engagement’. In plaats van bedrijven te ‘straffen’ voor onmaatschappelijk gedrag door het aandeel in de verkoop te doen, zochten institutionele beleggers juist de dialoog met het ondernemingsbestuur om invloed uit te oefenen op de manier waarop het bedrijf met […]